ONS NIEUWE AJAX LOGO!
- Waarom hebben jullie het over het ‘nieuwe’ Ajaxlogo?
Een steeds grotere groep supporters hebben het klassieke Ajaxlogo nooit meegemaakt. Er is een hele nieuwe supportersgeneratie opgestaan. De jeugd heeft de toekomst. Voor deze groep supporters is dit een nieuw logo. Lees dus voor ‘klassieke’ logo het ‘nieuwe’ logo.
- Waarom moet het klassieke logo terug?
Het klassieke logo geeft supporters wat het huidige logo niet doet: een gevoel van warmte, historisch besef en trots.
- Het huidige logo is 31(!) jaar geleden geïntroduceerd. Waarom hebben jullie zo lang gewacht?
Er zijn in 2005 en 2014 ook al campagnes gevoerd om het klassieke logo terug te krijgen. Iedere verandering verdient een kans. Wij zijn niet tegen vernieuwing, zolang de vernieuwing een verbetering is. Het huidige logo heeft alle tijd gehad om zich te bewijzen en is daarin volgens ons niet geslaagd.
- Eerdere campagnes hebben niet geleid tot terugkeer van het voormalig Ajaxlogo. Waarom denken jullie dat het nu wel gaat lukken?
Het draagvlak onder de supporters is nog steeds groot. Verder is de band tussen supporters en de Ajax-directie nu beter dan ooit. In tegenstelling tot eerdere Ajax-directies bestaat een groot deel van de directie van Ajax momenteel uit oud-spelers. Zij begrijpen de waarde van dit logo voor de supporters.
- Wat is er mis met het huidige logo? Het is ontworpen door een ervaren ontwerper die ook nog eens een ras-Ajacied is.
Of het nieuwe logo wel of niet mooi is, is een kwestie van smaak en daarover is het lastig twisten. Waar je wel over kan discussiëren is het gevoel dat het huidige logo oproept. Bij ons (en niet alleen bij ons) roept dat logo steriele en onpersoonlijke gevoelens op. Een slappe uitstraling die niet strookt met ons warme Ajax-gevoel. Daarnaast leven we nu in een andere tijd. Individuele belangen met betrekking tot het huidige logo spelen een veel minder grote rol. Denk hierbij aan de ontwerper van het huidige Ajaxlogo die niet meer in ons midden is.
- Ajax heeft momenteel toch te maken met andere problemen? Corona, inkomstenderving, etc.
Dat klopt, maar dat zijn slechts problemen van tijdelijke aard. Goede perioden wisselen zich nou eenmaal af met minder goede perioden. We moeten ons vooral niet laten leiden door de waan van de dag. Het huidige Ajaxlogo is een structureel probleem, waar we dag in dag uit mee geconfronteerd worden.
- Een nieuwe huisstijl kost geld, dat kan Ajax toch beter investeren in nieuwe spelers?
Spelers, trainers en bestuurders komen en gaan. Ajax kan een speler kopen, maar na een paar jaar zal hij vertrekken naar een andere club. Tevens is het geen garantie dat een speler daadwerkelijk de investering waard is. De afgelopen jaren zijn hier genoeg voorbeelden van te noemen. Wij zijn supporters, geen passanten. Supporter ben je voor je hele leven. Wij vinden het echt niet kunnen dat de rest van ons leven het gezicht van de club bestaat een koud computerlogo.
- En wat denken jullie dat het kost om een nieuwe huisstijl in te voeren?
Een nieuwe huisstijl duur? Voor het Ajax-jubileumjaar 2000 is indertijd een apart logo ontworpen. Dit speciale logo is slechts één seizoen voor alle Ajax-uitingen en merchandise gebruikt. Daarnaast leven we in het digitale tijdperk. De e-mail heeft zo langzamerhand het briefpapier vervangen. Ook in het kader van duurzaamheid. Het kostenplaatje is dus geen argument.
- Jullie hangen te veel aan nostalgie en sentiment. Jullie weigeren mee te gaan met de tijd.
We gaan juist mee met onze tijd. Voor een groot deel van de supporters is dit een nieuw en modern logo. Zolang traditie en nostalgie niet ten koste gaan van (de prestaties van) de club is daar niets mis mee. Er is in een relatief korte periode veel verloren gegaan (De Meer, Olympisch Stadion, Voorland, de sfeer, het logo). Een nieuw stadion was economisch onontkoombaar. De vernieuwing van het logo is echter niet (meer) met houdbare argumenten te onderbouwen.
Tevens is het ons de afgelopen jaren wèl gelukt om het stadion meer een Ajax-uitstraling te geven. Denk aan de rood-witte stoeltjes, uitbreiding van de F-Side, staantribunes, beelden Ajax-iconen, nieuw supportershome etc. Langzaam aan voelt het stadion als een echt “thuis”, de herinvoering van dit ‘nieuwe’ logo zou een logische volgende stap zijn.
- Waarom moet het klassieke logo terug en niet het allereerste originele logo?
Er zullen nog weinig supporters zijn die iets voelen bij het eerste logo. Dit in tegenstelling tot het klassieke logo dat door veel supporters nog steeds wordt omarmd. Er wordt nog dagelijks merchandise verkocht waarop dit logo prijkt. Nogmaals, een verandering moet wel een verbetering zijn.
- Elke vereniging of bedrijf moet meegaan met zijn tijd. Ajax dus ook, anders is Ajax straks het Almere City van Europa.
Natuurlijk moeten we meegaan met onze tijd! Maar wel op een evenwichtige manier. Bij elk besluit dient een afweging gemaakt te worden tussen zakelijke en emotionele belangen. In de huidige voetbalwereld lijken vooral zakelijke argumenten de doorslag te geven. Juist in deze tijd zal herinvoering van het ‘nieuwe’ logo Ajax en Adidas enorm veel commerciële kansen bieden.
- In 1992 heeft Ajax de UEFA-cup en in 1995 de Champions League gewonnen. Met op de borst het huidige, door jullie verfoeide logo.
Begin jaren negentig hadden we een wonderteam en een wondertrainer. Al hadden we zonder schoenen gevoetbald, dan nog hadden we alles gewonnen wat er te winnen viel. Maar juist in wat minder positieve tijden is het belangrijk dat we kracht kunnen putten uit andere zaken. Uit de clubkleuren en het logo bijvoorbeeld. Zodat we altijd trots kunnen zijn op onze club.
- Ik heb sterk de indruk dat jullie een kleine minderheid vormen die zich druk maakt om onbenulligheden.
Een wedstrijdbezoek bewijst het tegendeel. Het klassieke logo is na 31 jaar nog overal vertegenwoordigd, zowel bij oudere als jongere supporters. Ook op Ajax gerelateerde sociale media en websites is dit logo nog altijd springlevend. Dat zegt ons genoeg, zo niet alles.
- Wie zijn jullie dan?
De initiatiefnemer voor deze campagne is de AFCA Supportersclub.
De campagne wordt ondersteund door de Supportersvereniging Ajax en Ajax Supporters Delegatie (vertegenwoordiging van alle vooraanstaande Ajax groeperingen).
- Is dit een éénmalige actie of verzinnen jullie na herstel van het klassieke logo weer iets nieuws? Gaan jullie je straks ook nog met de opstelling bemoeien? Nee. Het gaat ons er slechts om ‘het Ajax-gevoel’ te bewaken. Mocht Ajax ooit de jeugdopleiding opdoeken, acht verdedigers opstellen of overwegen naar Urk te verhuizen dan zullen we het inderdaad niet nalaten onze mond open te doen.
- Wat kan ik als supporter doen om ervoor te zorgen dat het voormalig logo in ere hersteld wordt?
Laat je horen! Alle hulp en steun in welke vorm dan ook is welkom. Diverse supporters hebben al aangegeven bandieri’s of spandoeken te willen maken. Dit zouden wij prachtig vinden, we juichen alle creatieve initiatieven van harte toe. Je kunt ook denken aan het alleen maar dragen van kleding met het klassieke logo. Laat zien hoe krachtig het oude logo is, en kom voor je mening uit! En vergeet vooral niet onze berichten en statements te delen op social media.
- Wat is er nou zo belangrijk aan een logo? Het gaat er toch vooral om dat het herkenbaar is en dat is ’t huidige toch?
Herkenning alleen is niet voldoende. Een logo is iets waar je als supporter je in zou moeten herkennen en waar je trots op moet kunnen zijn. Een logo bepaalt, samen met de clubmensen en de clubkleuren, voor een belangrijk deel de identiteit van een club.
- Het klassieke logo is toch hartstikke ouderwets?
Nee, dat is supporters slechts aangepraat. Juist in deze tijd is het goed om eens te laten zien dat een logo warm, traditioneel en stoer kan zijn zonder zijn commerciële waarde te verliezen.
- Leuk dat klassieke logo, maar kan Amsterdam er niet in verwerkt worden, we zijn toch Ajax Amsterdam?
Ook weer zo’n typisch bedrijfsmatig dingetje dat door een marketingbureau bedacht lijkt. De hele wereld weet dat Ajax uit Amsterdam komt. Onze club heet AFC Ajax en niet Ajax Amsterdam! Laten we daar nou eens trots op zijn in plaats van ons weer aan te passen aan wat gangbaar is. Laat PSV en Feyenoord maar uitleggen waar ze vandaan komen.
- Er wordt gezegd dat het klassieke logo niet op alle artikelen goed is weer te geven. Is het klassieke logo dan commercieel wel aantrekkelijk? Hebben jullie ook nagedacht over de financiële gevolgen?
Onzin! Het klassieke logo is net zo makkelijk fabriceerbaar als het huidige logo en is door Ajax gedeponeerd. Daarnaast is een groot deel van de trouwe achterban groot voorstander van een terugkeer van het logo. Ajax heeft de laatste jaren de band met supporters weer enigszins versterkt. Herinvoeren van het klassieke logo is juist een relatief goedkope manier om deze band duurzaam te maken.
- Hoe kom ik aan de poster die overal in Amsterdam hangen?
Volg de actualiteiten op deze website. We staan twee weken lang met een promotiewagen op bekende plekken in Amsterdam. Bij de promotiewagen zijn de posters verkrijgbaar.